مراحل کامل خرید از بورس کالا

 

ثبت و پذیرش مشتری

 

مشتریان در بورس کالای ایران به صورت شخصیت حقیقی(برخی از رینگ ها طبق مقررات)  و حقوقی می‌توانند نسبت به اخذ کد و خرید از بورس اقدام نمایند. کليه متقاضيان معاملات در بورس بايستي از طريق کارگزار به مسوول پذيرش مشتري معرفي شوند و  کارگزاران موظفند فرم تقاضاي شناسايي مشتري جهت درخواست کد معاملاتي را همراه با مدارک شناسايي مشتري به مسوول پذيرش مشتري ارايه دهند.

 

مشتريان حقيقی داخلی:

  • فرم درخواست کد حقیقی
  • فرم مشخصات مشتریان
  • کپی پروانه کسب ، کارت بازگانی یا پروانه بهره برداری
  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • کپی فیش برق یا تلفن جهت احراز آدرس پستی
  • افتتاح حساب وکالتی دریافت فرم افتتاح حساب وکالتی بانک ها

 

مشتريان حقوقی داخلی:

  • فرم در خواست کد حقوقی
  • فرم مشخصات مشتریان
  • کپی پروانه بهره‌برداری شرکت‌های تولیدی، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری و قرارداد پیمانکاری برای پیمانکاران
  • کپی روزنامه‌های رسمی شرکت شامل آگهی تأسیس، آخرین آگهی، آخرین آگهی درخصوص تغییرات اعضاء هیأت مدیره  و آگهی تغییر نام ، تغییر آدرس و تغییر سرمایه حسب نیاز
  • کپی اساسنامه شرکت
  • کپی اظهار نامه مالیاتی ( صفحات 2 ، 9 ، 10 و 20  مهر و امضاء شود ) آخرین دوره مالی
  • کپی صورتهای مالی حسابرسی شده  توسط حسابرس رسمی آخرین دوره مالی
  • ثبت نام در سایت  بهین یاب جهت خرید از رینگ محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی  و آلومینیوم
  • تکمیل فرم های مربوط به خرید از فولاد مبارکه
  • افتتاح حساب وکالتی دریافت فرم افتتاح حساب وکالتی بانک ها

 

مشتريان حقوقی خارجی:

  • فرم Incorporate Application
  • کپی پاسپورت یکی از اعضا هیأت مدیره
  • مدرک ثبتی شرکت اعم از Registration licence ، اساسنامه که به تایید سفارت يا کنسولگري ايران در آن کشور رسيده باشد
  • معرفی شماره حساب و نمونه امضا شخص یا شرکت ایرانی بعنوان نماینده در سربرگ شرکت
  • معرفی شماره حساب و نمونه امضا شخص یا شرکت ایرانی بعنوان نماینده در سربرگ شرکت

 

وکيل يا نماينده قانوني شخص حقيقي يا حقوقي در صورتي مي‏توانند موضوع پذيرش آنها را پيگيري نمايد که سند رسمي وکالت از موکل خود داشته و مدارک شناسايي خود را نيز به بورس کالا ارايه نمايد.

در خصوص ارسال صورتهاي مالي و اظهارنامه مالياتي طبق تصميمات جديد کميته پذيرش مشتريان و به استناد ماده 2 آيين نامه اجرايي تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصي و حرفه اي حسابداران ذي صلاح به عنوان حسابدار رسمي، مشترياني که بر اساس آخرين اظهارنامه مالياتي تسليمي، جمع درآمد ( فروش و يا خدمات ) آنها بيش از20 ميليارد ريال و یا دارایی ثابت 36 میلیارد ریال باشد، موظف به ارائه صورتهاي مالي حسابرسي شده و اظهار نامه مالياتي مي باشند و در خصوص ساير مشتريان نيز ارسال اظهار نامه مالياتي به همراه صورتهاي مالي ( حتي به شکل حسابرسي نشده) کفايت مي کند.

*بر اساس تصميمات کميته پذيرش مشتريان، کد مشترياني که بيش از شش ماه در بورس فعاليت نداشته اند، غيرفعال مي شود و فعال شدن مجدد کد آنها منوط به ارائه مدارک خواهد بود

 

 

خرید از بورس کالا

  • تكميل فرم درخواست خريد
    براي هر بار خريد مي بايست فرم سفارش خريد كالا به وسيله خريدار تكميل گردد. در اين فرم خريدار، مشخصات دقيق كالاي مورد نياز خود را به همراه نام توليد كننده كالا ، حداكثر قيمت خريد و … را مشخص مي كند.
  • بررسي امكان خريد
    • كارگزار خريدار امكان خريد كالاي مورد درخواست را بررسي نموده و در صورت ضرورت با توليدكننده در مورد عرضه كالا رايزني مي كند.
  • واريز پيش پرداخت
    • در صورت امكان تهيه كالا ، موضوع به اطلاع خريدار مي رسد و ضروری است که خريدار، 10% از ارزش تقریبی كالاي مورد سفارش خود را به عنوان تضمین خرید کالا به حساب وکالتی یا كارگزار واريز نمايد. (برای کالاهایی که در رینگ صادراتی فروخته می شوند مبلغ تضمین خرید 5% ارزش کل کالای مورد سفارش است)
  • خريد كالا
    • كارگزار در زمان عرضه كالا در تالار ، طبق درخواست خريدار با سایر كارگزاران رقابت نموده و در صورت عرضه كافي كالا به قيمت مناسب (و تا حداكثر سقف قيمتي تعيين شده توسط خريدار) كالا را خريداري مي نمايد.
  • ارسال اطلاعيه خريد
    • پس از خريد كالا در تالار ، اطلاعيه خريد كالا به وسيله كارگزار تنظيم شده و برای خريدار ارسال مي گردد. در اين اطلاعيه جزئيات خريد و قيمت به همراه حق الزحمه كارگزاري ، عوارض بورس و عوارض قانوني درج مي شود.
  • واريز مابقي وجه
    • خريدار بايد حداكثر تا ساعت 12 صبح روز سوم کاری مابقي كل مبلغ كالاي خريداري شده را براساس اطلاعيه خريد به حسابهاي بورس مندرج در اطلاعیه خرید واريز نموده و فيش بانكي را به كارگزاري ارسال نمايد ضمنا ضروری است كه نام واريزكننده وجه كالا حتما با نام خريدار يكسان باشد.
  • تسويه حساب با پاياپاي
    • پس از واريز مابقي وجه كالا از طرف خريدار، كارگزار خریدار اقدام به تسويه حساب با اتاق پاياپاي نموده و مدارك تسویه كالا را تكميل كرده و آنها را به كارگزار فروشنده تحويل مي نمايد.
  • تعيين پيمانكار حمل بار
    • در اين مرحله بايد پيمانكار حمل بار و آدرس محل تخليه به وسيله خريدارمشخص شده باشد.
  • پيگيري دريافت ثبت سفارش از فروشنده
    • در اين مرحله كارگزار خريدار پيگيري هاي لازم جهت ثبت سفارش را انجام مي دهد تا تاييدیه سفارش را از كارگزار فروشنده ‌دريافت كند.
  • دريافت حواله
    • توليد كننده حواله فروش را صادر كرده و از طريق كارگزاري ، خريدار از صدور حواله اطلاع پيدا مي كند.
  • پيگيري خريدار براي حمل كالا
    • در اين مرحله خريدار پس از برقراري ارتباط با فروشنده ، هماهنگي هاي لازم را با پيمانكار حمل كالا انجام مي دهد تا كالا را تحويل بگيرد.
  • پيگيري خريدار در خريدهاي سلف
    • در خريدهاي سلف ، خريدار يك هفته قبل از موعد تحويل كالا ، با فروشنده ارتباط برقرار نموده و پيمانكار حمل كالا را تعيين مي نمايد.

 

 

نکات قابل توجه

  • قیمت قطعی در روز انجام معامله و در محل تالار تعیین می‌گردد.
  • کارمزد بورس و کارگزاری در رینگ فلزات و پتروشیمی 62/2 در هزار و در رینگ کشاورزی 07/3 در هزار محاسبه می گردد .
  • مهلت تسویه 3 روز کاری میباشد
  • مطابق دستورالعمل اتاق پایاپای شرکت بورس کالای ایران چنانچه خریدار در مهلت تعیین شده  وجه مربوطه را پرداخت ننماید ، در هنگام تسویه حساب با تأخیر،  باید به ازای هر روز تقویمی ( حداکثر تا سقف 7 روز تقویمی پس از مهلت تسویه) تأخیر، 25/0 درصد ارزش معامله را نیز به عنوان جریمه پرداخت نماید همچنین چنانچه خریدار در خواست انفساخ قرارداد را نماید، یا تا 7 روز تقویمی پس از مهلت تسویه نسبت به تسویه قرارداد اقدام ننماید، می‌بایست 5 درصد ارزش معامله بعلاوه دو سر کارمزد خرید و فروش را به عنوان خسارت انفساخ قرارداد پرداخت نماید.